Wang – Wielki Staw – Mały Staw – Dom Śląski – Śnieżka – Strzecha Akademicka – Samotnia – Domek Myśliwski – Wang

To był piękny dzień w górach! W dolinach temperatura oscylowała w okolicy -8°C i było bardzo mglisto, jednak od około 1300 m.n.p.m. niebo było idealnie niebieskie, pełne słońce i bardzo ciepło jak na koniec października 🙂

UWAGA – trasa zwiera odcinki zamykane zimą ze względu na zagrożenie lawinowe oraz odcinek zamykany od 10.04 do 31.05 ze względu na ochronę przyrody. Aktualne informacje na temat zamkniętych szlaków jaki i warunków pogodowych panujących w Karkonoszach znajdziemy na stronie Karkonoskiego Parku Narodowego www.kpnmab.pl oraz na stronie Karkonoskiej Grupy GOPR www.gopr.org. Pamiętajcie o zapisaniu numerów alarmowych 985 i 601 100 300, oraz o darmowej aplikacji mobilnej Ratunek www.www.ratunek.eu.

Cała trasa to bardzo popularna całodniowa “pętelka” zaczynająca się i kończąca przy Świątyni Wang w Karpaczu. Dla wprawnego piechura przejście nie powinno zająć dłużej niż 5-6 h z krótkimi postojami, jednak na typową wycieczkę proponowałbym zarezerwować około 7-8 h, a nawet więcej jeśli mamy w planach dłuży postój np. w schronisku Samotnia. Długość trasy to około 19.2 km z sumą podejść i zejść w okolicach 950 m.

Nie daleko Świątyni Wang znajduje się trochę darmowych miejsc parkingowych (ulica Karkonoska), jednak są one zazwyczaj zajmowane już wczesnym rankiem. Jeśli nie mamy zamiary wyruszyć na szlak tak o tak wczesnej porze pozostają nam płatne parkingi, których cena oscyluje w granicach 15-20zł za dobę. Będąc przy Świątyni Wang wartą ją zwiedzić od środka – jest to możliwe codziennie w godzinach 9-18 (15.04 – 31.10) oraz 9-17 (1.11 – 14.04). Zwiedzanie kościoła w niedzielę jest możliwe po godz. 11.30, ze względu na Maszę Święgą o godzinie 10. Obowiązują bilety, dla dorosłych 8zł, dla dzieci, uczniów, emerytów i rencistów 5zł (więcej informacji na stronie www.wang.com.pl).
Trasa: Świątynia Wang – Świątynia Wang | mapa-turystyczna.pl

Zaczynamy naszą wędrówkę najpierw szlakiem niebieskim/żółtym (około 2.1 km) aż do Ruin Schroniska im. Bronisława Czecha znajdującego się w miejscu o nazwie Polana W Karkonoszach. Tutaj znajdujemy się na wysokości 1072 m.n.p.m. Warto zaznaczyć, że po drodze mijamy potok górski o nazwie Wapniak. Z polany wędrujemy dalej szlakiem zielonym, wzdłuż potoku Pląsawa. Ten odcinek to najbardziej strome podejście z całej trasy.

Ciekawostka – Od 1892 na Polanie znajdowało się schronisko turystyczne, które w późniejszym okresie otrzymało imię Bronisława Czecha. Niestety w 1966 roku obiekt spłonął i nigdy nie został odbudowany. Bronisław Czech był znakomitym narciarzem, nieoficjalnym mistrzem świata w biegu zjazdowym w 1929 roku i trzykrotnym zdobywcą medalu olimpijskiego. Zginął w czasie II Wojny Światowej.

Do tego mniej więcej miejsca pokonujemy 334 metry wzwyż na odcinku niecałych 2 km! Jednak widoki wynagradzają cały trud!

Dochodzimy do zbiegu szlaków zielonego i czerwonego, nazwanego Kotłem Wielkiego Stawu (1406 m.n.p.m i 4 km pokonanej trasy). Kontynuujemy naszą trasem szlakiem czerwonym wzdłuż górnej krawędzi Kotła Wielkiego Stawu i Kotła Małego Stawu. Widoki z tego odcinka są wprost niesamowite, a sama trasa jest niemalże płaska.

Na odcinku około 2.8 km pokonujemy zaledwie niecałe 30 metrów przewyższenia. Mijamy Kocioł Małego Stawu z przepięknym widokiem na Schronisko Samotnia, na dalszym planie znajduje się schronisko Strzecha Akademicka i oczywiście nad wszystkim góruje Śnieżka.

Dochodzimy do miejsca o nazwie Spalona Strażnica (1430 m.n.p.m) gdzie łączą się szlaki czerwony i niebieski. W tym miejscu pokonaliśmy już około 1/3 trasy, czyli 6.7 km. Zmierzamy do Przełęczy Pod Śnieżką (1385 m.n.p.m) oraz Schroniska Dom Śląski (1395 m.n.p.m.), a zatem schodzi nieco w dół, cały czas kolorem czerwonym/niebieskim.

Ciekawostka – Spalona Strażnica nie bez powodu nosi taką nazwę, w czasach okupacji niemieckiej w tym miejscu znajdowała się strażnica ( w tamtych czasach granica niemiecko-czeska), która w 1946 roku uległa spalenia.

Przy Schronisku Dom Śląski (8.5 km naszej wędrówki) musimy podjąć decyzję, którym szlakiem zdobędziemy Śnieżkę. Opcje są dwie – szlak czerwony tzw. łańcuchy lub szlak niebieski (Droga Jubileuszowa) przechodzący w czerwony. UWAGA – szlak niebieski w okresie zimowym jest zamykany ze względu na zagrożenie lawinowe i zagrożenie zsunięcia się w przepaść. Szlak łańcuchami jest dużo bardziej stromy, na odcinku około 1 km pokonujemy niemalże 200 metrów w pionie! W okresie zimowym nie ma innego wyjścia, a droga bywa bardzo oblodzona i bardzo często występują na tym odcinku wręcz huraganowe wiatry. Także raki i kije trekingowe są wskazane!

Po dotarciu na szczyt Śniezki na wysokości 1602 m.n.p.m. i prawie 10 km naszej wycieczki (w zależności którą drogą weszliśmy) możemy rozkoszować się przepięknymi widokami oraz odwiedzić Kaplicę św. Wawrzyńca (z 1681 roku!). Jeśli Droga Jubileuszowa jest otwarta możemy zejść tym szlakiem do Domu Śląskiego. Kierujemy się na szlak czerwony po stronie czeskiej, aby po około 500 metrach dojść z powrotem do granicy Polsko – Czeskiej przy łączeniu się szlaków czerwonego i niebieskiego (Pod Śnieżką 1515 m.n.p.m.). W tym miejscu kontynuujemy naszą drogę szlakiem niebieskim (Drogą Jubileuszową – tylko jeśli szlak jest otwarty!). Pamiętajmy, aby nie pójść szlakiem czerwono-niebieskim, bo dojdziemy do Przełęczy Okraj 😉

UWAGA – w chwili obecnej na Śnieżce po stronie polskiej nie restauracji ani możliwości skorzystania z toalet. W tych celach trzeba korzystać usług jakie oferują na Śnieżce nasi sąsiedzi Czesi.

Od Schroniska Dom Śląski kontynuujemy naszą wycieczkę szlakiem czerwono-niebieskim do mijanego wcześniej miejsca Przełęcz Pod Śnieżka (1385 m.n.p.m.) W tym miejscu schodzi czarnym szlakiem w kierunku górnej stacji wyciągu na Kopę (1356 m.n.p.m.), kontynuujemy schodzenie.

Docieramy do Kotła Białego Jaru (1233 m.n.p.m i 13.5 km za nami), przechodzimy przez kocioł żółtym szlakiem by po około 600 metrach dojść do Schroniska Strzecha Akademicka (1266 m.n.p.m.). UWAGA – w okresie zimowym szlak żółty przez Kocioł Białego Jaru jest zamknięty ze względu na bardzo wysokie zagrożenie lawinowe!
Ciekawostka / przestroga – W tym miejscu 20 marca 1968 roku w skutek zejścia lawiny zginęło 19 osób, w 2008 roku po ponad dobie akcji poszukiwawczej znaleziono ciało snowboardzisty którego także porwał śnieg. Bezwzględnie należy przestrzegać znaków zabraniających wejścia na szlak.

Od Strzechy Akademickiej czeka nas zejście (około 600 metrów i 70 metrów obniżenia terenu) do najpiękniej położonego schroniska w Karkonoszach – Samotnia (1195 m.n.p.m). Wg niektórych jest to najpiękniej położone schronisko w Polsce!

Lokalizacja u brzegu Małego Stawu sprawia, że często jest porównywane do Schroniska Nad Morskim Okiem w Tatrach.

Ciekawostka – Mały Staw to tak naprawdę jezioro polodowcowe, żyje w nim wirek – przedstawiciel fauny z epoki lodowcowej!

Z Samotni ruszamy w stronę Karpacza niebieskim szlakiem aż do Polany W Karkonoszach i Ruin Schroniska im. Bronka Czecha. Do przejścia mamy około 2 km i 130 metrów obniżenia terenu. W połowie drogi możemy odwiedzić Domek Myśliwski KPN (1158 m n.p.m.). Jest to jeden z obiektów edukacyjnych Karkonoskiego Parku Narodowego, wstęp darmowy. Godziny otwarcia (w zależności od okresu) 10-15 lub 16. W listopadzie zamknięte, więcej informacji na www.kpnmab.pl/domek-mysliwski.

UWAGA – ten odcinek jest zamykany od 10.04 do 31.05 ze względu na ochronę przyrody.

Z Ruin Schroniska. im Bronka Czecha pozostało nam łagodne, 2 km zejście do Świątyni Wang.